Klageregler
Jf. overenskomst om tilskud til psykologbehandling i praksissektoren for særligt udsatte persongrupper indgået mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn og Dansk Psykolog Forening
§ 57. Klagereglernes omfang
Stk. 1. Klagereglerne omfatter regioner, klienter og alle overenskomsttilmeldte psykologer.
Stk. 2. Klagereglerne omfatter de forhold, der er omhandlet i overenskomsten, og forhold i forbindelse hermed. ANMÆRKNING TIL § 50, STK. 2 I henhold til lov om psykologer indbringes klager over en autoriseret psykologs virksomhed for Psykolognævnet.
Stk. 3. Klagereglerne omfatter de forhold, der er omhandlet i overenskomsten.
§ 58. Fremsættelse af klager
Stk. 1. Klager fra klienter fremsættes over for regionen, hvor psykologen har sin praksis, enten direkte eller gennem kommunen.
Stk. 2. Klager fra psykologer fremsættes over for Dansk Psykolog Forening.
Stk. 3. Klager skal fremsættes skriftligt. Alle klager skal fremsættes inden for 6 uger efter, at det forhold, der giver anledning til klagen, er kommet til klagerens kundskab.
§ 59. Behandling af klager
Stk. 1. Klagen forelægges den region, hvor psykologen har indgået aftale om ydernummer.
Stk. 2. Regionen indhenter en udtalelse fra den part, der er klaget over, eller afgiver selv en udtalelse, såfremt det er regionen, der er klaget over. Endvidere informere regionen psykologen om den videre behandling. Såvel regionen, Regionernes Lønnings- og 53 Takstnævn og Dansk Psykolog Forening kan dog afvise en klage som ubeføjet. Parterne skal i så fald orientere hinanden gensidigt herom.
Stk. 3. En klage vedrørende en psykolog eller en region indbringes for regionens samarbejdsudvalg. Såfremt regionens samarbejdsudvalg afgørelse skal behandles i Landssamarbejdsudvalget, fremsendes klagen og de relevante sagsakter til Landssamarbejdsudvalget.
§ 60. Fællesregler for behandling af klager
Stk. 1. Såfremt en klage ikke kan behandles under overenskomsten, oplyses klageren herom og vejledes med hensyn til andre klagemuligheder. Oplysning og vejledning tilkommer den part som oprindeligt modtager klagen.
Stk. 2 Parterne i klagesager er forpligtet til at afgive fuld oplysning om alle sagen vedrørende forhold til den, der har sagen til behandling.
Stk. 3. Klagesager behandles som fortrolige.
Stk. 4. I sager, der behandles efter dette kapitel, er parterne pligtige til at rette sig efter den trufne afgørelse.
§ 61. Afgørelse af klagesager og anke
Stk. 1. Der kan kun træffes afgørelse i klagesager, når der er enighed om afgørelsen i samarbejdsudvalget.
Stk. 2. Er der ikke enighed i samarbejdsudvalget, indbringes sagen for Landssamarbejdsudvalget til afgørelse. Når klagen indbringes for Landssamarbejdsudvalget, skal den være bilagt akter og relevante oplysninger om den konkrete sag.
Stk. 3. Samarbejdsudvalgets afgørelse kan inden 6 uger af klageren eller af indklagede ankes til Landssamarbejdsudvalget.